Actualitat

Segueix les notícies del món hoteler.

Clients que renuncien a la neteja de l'habitació: la cosa va de debò

Notícies

La resposta dels clients de a&o va ser sorprenent: 10.000 neteges menys en dos mesos.
Una cadena d'hotels de Canàries ofereix descomptes als hostes a canvi de no netejar l'habitació.
Els experts adverteixen que haurien de prendre's altres mesures "que tinguin menys impacte en la qualitat".

Una cadena europea de hostels, a&o, ha començat a oferir als seus hostes (mentre duen a terme el check-*in) la possibilitat de prescindir de la neteja diària de les habitacions amb la finalitat d'avançar cap al turisme sostenible. I la resposta dels clients ha estat si més no sorprenent: en tot just dos mesos, s'han deixat de fer 10.000 neteges d'habitacions. Una cadena d'hotels de Canàries també ha implantat una mesura similar, oferint 20 euros de descompte per no netejar l'habitació Pot aquesta tendència continuar estenent-se? Els experts adverteixen que adoptar una mesura així comporta riscos...

La marca a&o opera actualment 35 establiments en 21 ciutats de sis països: Alemanya, Àustria, Holanda, la República Txeca, Dinamarca i Itàlia. A més, aviat obrirà un altre hostel a Varsòvia.

La companyia opera 26.000 places, i l'any 2018 va registrar cinc milions de pernoctacions. La seva facturació anual és de 152 milions d'euros.
Segons explica la cadena de hostels, "cada vegada que es neteja una habitació es consumeixen aproximadament 7,5 litres d'aigua (en la descàrrega de vàters, aclarit de lavabos, dutxes i sòls) i 0,07 kWh d'energia en aspirar durant cinc minuts les superfícies amb un aspirador de 850 watts".

De moment, la idea de proposar als clients prescindir de la neteja diària de l'habitació forma part d'un "estudi en la seva fase preliminar".

La prova pilot, realitzada durant maig i juny en tots els establiments de la cadena, es va dur a terme de la següent manera: cada vegada que arribava un client, en la recepció se li oferia "de manera simbòlica" una beguda gratis si prescindia de la neteja diària de l'habitació, al mateix temps que s'informava "sobre els efectes positius d'aquesta mesura en l'estalvi d'aigua i energia".

En aquest sentit, la prova realitzada "demostra que els clients estan disposats a involucrar-se activament en la política mediambiental de la companyia", explica Matthias Posth, gerent de Projectes d'Operacions de a&o Hostels.

"La idea de prescindir de la neteja diària de l'habitació no és una novetat, ja que suposa un consum intensiu d'aigua i energia. No obstant això, és una mesura efectiva que contribueix a fer més sostenibles els allotjaments", afegeix el directiu.

La idea de no netejar les habitacions d'hotel s'ha implantat ja en altres llocs, encara que de manera limitada.

A Espanya, per exemple, podem trobar casos d'hotels a Canàries, que ofereixen descomptes als clients a canvi de no realitzar la neteja diària d'habitacions.

Resultats

Pel que respecta a la prova pilot duta a terme per la cadena a&o, "la resposta ens va sorprendre gratament: no esperàvem arribar a una xifra tan alta", indica Matthias Posth.

"Amb la col·laboració dels hostes, s'han fet 10.000 neteges d'habitacions menys en tot just dos mesos, la qual cosa es tradueix en un estalvi total de 75.000 litres d'aigua, 708 kWh d'electricitat i 20.000 bosses d'escombraries”.

"Si cada dos mesos s'aconseguissin xifres similars, s'estalviarien fins a 450.000 litres d'aigua, 4.248 kWh i 120.000 bosses d'escombraries en un any", explica.




Prescindir de la neteja diària de l'habitació d'hotel pot reportar beneficis per al medi ambient... i per a l'empresa. Foto Julie Aagaard / Pexels


"Aquesta prova pilot demostra que, en ser preguntats i en oferir-los incentius, els hostes consideren que és possible racionalitzar les tasques de neteja diària de les habitacions, que poden arribar a ser redundants", diu l'empresa.

Bona part dels hostes dels hostels a&o són viatgers joves, de les generacions Z i Milenial, amb una major conscienciació mediambiental

Per això, assenyala Posth, “volem aprendre de les motivacions, necessitats i expectatives dels joves, un dels nostres principals segments de clients, per als qui volem continuar sent la seva primera opció d'allotjament”.

Altres mesures

La cadena a&o Hostels també està implantant altres mesures de sostenibilitat: ús de productes orgànics i de proximitat per a l'oferta de menjars i begudes dels hostels; dosatge i ús limitat de productes que contenen clor en la neteja; il·luminació LED en el 100% dels establiments, etc.

“Esperem prescindir aviat de l'ús de plàstics, especialment en les zones d'aliments i begudes, eliminant opcions ja empaquetades de melmelada o mantega, o suprimint embolcalls de plàstic dels aliments; per al que ja estem analitzant i provant diverses alternatives en els nostres allotjaments en tota Europa”, afirma Posth.

A més, la cadena s'està plantejant "oferir alternatives de mobilitat sostenibles per a hostes i empleats".

Ull als hotels

Podrien els allotjaments de gamma superior, com els hotels, seguir els passos dels hostels i dir als seus clients que renunciïn a la neteja diària de l'habitació per a ser més sostenibles?

De fet, des de fa anys els hotels ja suggereixen als seus hostes que, per a reduir el consum d'aigua, energia i detergents, no posin per a netejar les tovalloles del bany, sinó que les reutilitzin per a l'endemà.

No obstant això, suggerir als clients que prescindeixin de la neteja diària de l'habitació, encara oferint-los incentius, sembla una proposta més arriscada...

Un risc a considerar: el client podria percebre que l'hotel tan sols busca reduir costos per a guanyar més diners

"Cal anar amb compte a l'hora de plantejar iniciatives d'aquest tipus, perquè es podria girar en contra si el client percep que la teva pretensió és simplement estalviar costos", apunta Bruno Hallé, soci de la signatura consultora Cushman & Wakefield a Espanya.

En la seva opinió, "si es tracta realment de reduir la petjada de carboni i ser més sostenible, l'hotel pugui començar implantant altres mesures que tinguin menys impacte en la qualitat", explica Vaig trobar.

"Per exemple, l'hotel pot apostar per oferir productes de proximitat en el bufet, evitar l'ús de plàstics, reduir al mínim els residus, utilitzar materials reciclats, etc, i tot això ha de formar part d'una estratègia global seriosa i fort que entengui l'hoste", remarca aquest expert.

"Si apostem per la sostenibilitat, el client ha de rebre el missatge complet", conclou.

https://www.hosteltur.com/130376_clientes-que-renuncian-a-la-limpieza-de-la-habitacion-la-cosa-va-en-serio.html