Actualitat

Segueix les notícies del món hoteler.

La baixada de l'ocupació força als hotels a frenar la pujada de preus.

Notícies

Espanya va tancar el passat exercici amb un rècord històric de 81,8 milions de turistes estrangers. Però no solament en aquest indicador es van aconseguir màxims: els preus i les rendibilitats del sector hoteler també van tocar sostre i es van recuperar molt per sobre dels nivells previs a la crisi iniciada fa deu anys. Un context d'eufòria que va servir per anticipar una suau desacceleració al llarg d'aquest exercici, com a conseqüència, en primer lloc, del transvasament de viatgers cap a destinacions més barates com Turquia, Egipte o Tunísia i, en segon, per la saturació d'algunes destinacions.

Aquestes expectatives s'han complert en l'acumulat fins a juny i els experts asseguren que aquesta tendència es mantindrà segurament en els altres dos mesos de temporada alta. L'INE donarà a conèixer avui les dades d'ocupació hotelera de juliol, en el qual tot indica que la tendència no es corregirà. En el primer semestre de l'any, l'ocupació hotelera s'ha situat en un 56% en els set primers mesos de l'any, la qual cosa representa una caiguda del 1% respecte al mateix període de 2017 i el final d'una sèrie consecutiva de cinc anys de creixement, segons l'estadística mensual que elabora l'INE a través de qüestionaris a 11.200 establiments en temporada alta, especialment hotels de quatre i cinc estel.

El nombre de pernoctaciones en establiments hotelers també ha retrocedit un 0,2% després d'altres cinc anys seguits de pujades. En aquest context, els empresaris hotelers han optat per contenir, quan no baixar, preus per tractar de recuperar demanda per aquesta via. La tarifa mitjana que cobren als seus clients s'ha situat en l'acumulat fins a juny en una mitjana de 82,5 euros, la qual cosa suposa un ajust del 6,4% pel que fa al mateix període de 2017. Una rebaixa de preus que també ha afectat al RevPar(ingressos per habitació disponible), el principal indicador de rendibilitat de la indústria hotelera, que ha baixat un 12,1% fins als 51,6 euros. La suma de totes aquestes dades reflecteix que els hotelers haurien contingut preus i fins i tot els haurien baixat en alguns casos per tractar de recuperar demanda.

La recuperació del turisme nacional ha impulsat les pernoctaciones en destinacions urbanes

Magma HC, una de les consultores més importants del sector hoteler, elabora un baròmetre trimestral amb tots els indicadors i el balanç és menys pessimista, encara que recull la mateixa tendència. A partir de les dades aportades per 900 hotels que sumen 15.000 habitacions, el preu mitjà d'una habitació a Espanya en el primer semestre s'hauria situat en 107,16 euros, un 0,2% més que l'any passat, mentre que el benefici per habitació disponible (RevPar) hauria retrocedit un 0,8%, com a conseqüència dels bruscs descensos que s'han produït a Canàries i Catalunya. La deterioració de tots dos destinacions, que sumen un nombre important d'hotels, ha portat al fet que l'ocupació hagi retrocedit un 1,1% en el primer semestre. Albert Grau, soci director de Magma HC, fa una segona lectura més enllà de l'estadística. “L'aposta de l'hoteler que ha pogut ha estat mantenir o pujar poc els preus a canvi de sacrificar ocupació darrere d'un turisme de major qualitat”, subratlla. Grau limita el doble fenomen de menys ocupació i preus més baixos a dues autonomies (Canàries i Catalunya). “En el conjunt d'Espanya, l'ocupació ha descendit un -1,1% per la caiguda en les ocupacions de Barcelona i Illes Canàries que tenen un pes important pel gran nombre d'habitacions de tots dos destinacions”, resumeix Grau.
 
L'impacte més important s'ha produït a Barcelona. Afectada per la crisi derivada del conflicte independentista, l'ocupació hotelera a Barcelona (el municipi d'Espanya on hi ha més llits hotelers, entorn de 60.000 habitacions) ha caigut un 5,2%, la qual cosa ha portat a la indústria hotelera a baixar un 1,4% els preus per tractar de sostenir aquesta caiguda. Aquesta deterioració ha provocat que els ingressos per habitació disponible hagin caigut un 6,6%, malgrat el que segueix sent el segon més alt d'Espanya, amb 138 euros, tan sol per darrere de Marbella. El soci director de Magma HC distingeix la conjuntura que es viu Barcelona i la resta de Catalunya, on l'evolució ha estat més aviat positiva.

A Canàries, la tendència ha estat similar. L'ocupació ha caigut un 5,2% en taxa anual, els preus han retrocedit un 0,7% i els ingressos per habitació disponible van baixar un 5,8%. “En l'arxipèlag canari el descens s'explica per la recuperació de destinacions com Turquia, Tunísia i Egipte en els mesos de menor demanda i també pel creixent interès per Croàcia i Grècia durant els mesos d'estiu”, remarca Grau.

Barcelona i Canàries són l'excepció entre la resta de destinacions espanyoles, que s'han vist beneficiats en gran manera pel repunt del turisme nacional. El soci director de Magma HCdestaca el cas de la Costa del Sol. “Torremolinos, Fuengirola o Benalmàdena han utilitzat al turisme nacional per compensar la menor arribada de britànics i alemanys”. Alguna cosa similar ha succeït en el cas de les destinacions urbanes, amb pujades de preus i ingressos per habitació disponible, alguna cosa que recorda Grau que va succeir en 2006 i 2007, els anys previs a l'esclat de la crisi. “Zaragoza, València, Bilbao, Màlaga o Sevilla han funcionat molt bé. També ho han fet altres enclavaments com Alacant, Còrdova o Granada. Ha passat el que va succeir també en 2006 i 2007”.

Balears, l'excepció
Enfront de la deterioració experimentada per Catalunya i Balears, on l'arribada de viatgers estrangers va retrocedir en el primer semestre, les altres quatre grans autonomies turístiques (Andalusia, Balears, Comunitat Valenciana i Madrid) han registrat taxes positives. Especialment significatius són els increments a la Comunitat Valenciana (5,1%) i Madrid (4,7%), gràcies en gran manera al fet que tenen una menor dependència dels dos grans comprats emissors (Regne Unit i Alemanya) encara que el soci director de Magma HC destaca l'increment experimentat per Balears. “Sorprèn una mica l'evolució de Balears. S'ha produït una important summa de projectes de reformes integrals d'hotels, amb productes molt interessants com Meliá, al que s'ha unit l'entrada de grans cadenes com Hyatt o Marriott, la qual cosa li ha reposicionado com una destinació de luxe.

Regne Unit i Alemanya, els dos grans comprats emissors, cauen amb força

Competidors. L'arribada de turistes estrangers “solament” ha crescut un 1,8% anual en el primer semestre com a conseqüència de la deterioració experimentada pels dos grans comprats emissors (Regne Unit i Alemanya) que acaparen el 36,5% de les arribades. El transvasament a destinacions més barates com Turquia, Tunísia o Egipte i la depreciació de la lliura esterlina enfront de l'euro, la qual cosa encareix els viatges a la zona euro, estan darrere d'aquesta tendència. Regne Unit ha caigut un 2% (168.560 viatgers menys) i Alemanya ha perdut un 5% (257.781 menys).

Madrid. És l'autonomia menys depenent dels tres grans comprats emissors de turistes (Regne Unit, Alemanya i França). Les dades de l'INE revelen que el seu primer comprat emissor és el continent americà, exclòs EUA, d'on procedeixen el 23,8% dels viatgers que rep. Un gran nombre dels desplaçaments de viatgers llatinoamericans a Espanya i viceversa té com a punt d'entrada o sortida l'aeroport de Madrid-Barajas Adolfo Suárez.

Llargues estades. Les dades d'arribades fins a juny mostren com la tendència d'estades curtes que ha caracteritzat al turisme a Espanya comença a revertir-se. En concret s'ha produït una caiguda del 0,2% en les estades de 2 a 3 nits (14.214 menys) enfront d'un augment de l'1,6% entre aquells viatgers que opten per allargar la seva estada entre 4 i 7 nits. Aquesta és la part més important del turisme estranger que visita Espanya, ja que representa un terç de les estades, amb 18,2 milions entre gener i juny. L'estadística revela que també s'han produït increments entre aquells turistes que opten per passar entre 8 i 15 nits (7,46 milions, amb un alça de l'1,6% anual) i els que van més enllà de les 15 nits (2,33 milions, amb un avanç del 0,4% respecte al mateix període de 2017).


https://cincodias.elpais.com/cincodias/2018/08/23/companias/1535028714_879546.html